ISPARTA ECZACI ODASI

E-SAĞLIK PROJELERİ


E-SAĞLIK PROJELERİ

 

Acil Eylem Planı çerçevesinde Devlet Planlama Teşkilatı koordinasyonunda başlatılan e-Dönüşüm Türkiye Projesi kapsamında e-Sağlık Çalışma Grubunun koordinasyonunu Sağlık Bakanlığı üstlenmiştir.

E-SAĞLIK
 

E-SAĞLIK PROJELERİ

 

Tele-Tıp

 

Acil Eylem Planı çerçevesinde Devlet Planlama Teşkilatı koordinasyonunda başlatılan e-Dönüşüm Türkiye Projesi” kapsamında e-Sağlık Çalışma Grubu’nun koordinasyonunu Sağlık Bakanlığı üstlenmiştir. 11/07/2006 tarihli ve 2006/38 sayılı Yüksek Planlama Kurulu Kararı’yla onaylanan Bilgi Toplumu Stratejisi ve ek’i Eylem Planı 28/07/2006 tarihli ve 26242 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe girmiştir. Söz konusu Eylem Planında e-Sağlıkla ilgili 4 eylem yer almıştır. Bu eylemlerden birisi de Teletıp sistemlerinin hayata geçirilmesidir.

Teletıp Projesi, tıbbi görüntüle alanında yeterli uzmanının olmaması, kompleks vakalarda ikinci görüş olarak konsültasyon ihtiyacının giderilmesi, hasta memnuniyetinin artırılması ve doğru teşhis ve tedavi işlemlerinin uygulanması amacıyla geliştirilmiştir. Projenin 18 hastaneyi kapsayan pilot uygulaması Aralık 2007 tarihinde tamamlanmıştır. Ağustos 2008 tarihinde pilot uygulama gözden geçirilecek ve yaygınlaştırma faaliyetlerine başlanacaktır.

 

 

Merkezi Hastane Randevu Sistemi (MHRS)

 

2003 yılında başlatılan Sağlıkta Dönüşüm Programı ile “Yaygın, erişimi kolay ve güler yüzlü sağlık hizmeti” sunmayı hedefleyen Sağlık Bakanlığı, 2008 yılı içerisinde yeni ve zor bir uygulamayı başlatmaya hazırlanmaktadır: Merkezi Hastane Randevu Sistemi. Adından da anlaşılacağı gibi temelde, vatandaşların merkezi bir sistemden randevu alarak istedikleri herhangi bir hastaneye gitmelerini sağlamayı hedefleyen bu proje, eğer başarıyla hayata geçirilebilirse, kendi sınıfında dünyada ilk örneği olma özelliği taşıyacaktır. Sistem 2008 yılı içerisinde Ankara, İzmir, Kocaeli ve Erzurum illerinde pilot uygulama olarak başlayıp 2009 yılında tüm Türkiye’de devreye alınacaktır.

 

Elektronik Sevk Sistemi

 

Elektronik Sevk Sistemi, Merkezi Hastane Randevu Sisteminin tam olarak devreye alınmasıyla birlikte devreye alınacaktır. Sistem büyük oranda MHRS ve Sağlık-NET altyapısını kullanacaktır. Şöyle ki; bir hastane hastasını başka bir sağlık kurumuna sevk edeceği zaman, hastanın da bilgisi dahilinde Merkezi Hastane Randevu Sistemi üzerinden ilgili sağlık kurumundan hastası için randevu alacak ve hastanın sağlık kayıtlarını Sağlık-NET vasıtasıyla ilgili hastaneye gönderecektir.

 

 

 

e-Reçete

 

E-reçete, kağıt ortamına aktarılması zorunlu olmadan elektronik ortamda bir saklanabilen ve yine elektronik ortamda bir yerden bir yere aktarılabilen bir çeşit reçetedir. Halen kullanılmakta olan kağıt reçeteye göre; İnsan kaynaklı hataların minimuma indirilmesi; Zamandan tasarruf; Sürekli güncellenebilme ve geliştirilebilme imkânı; Hızlı ve yinelenebilir hizmet, Hasta takibi ve Gereksiz ilaç kullanımının kontrol altına alınarak sağlık giderlerinin azaltılması vb. gibi bir çok avantajı vardır.Ayrıca mevcut uygulamada bir hastanın bilgilerini öğrenen bir sağlık kuruluşu veya doktor o kişiye, kişinin haberi olmadan bir reçete yazabilmektedir. E-reçete’nin Elektronik kimlik kartı ile beraber kullanılmasının sağlayacağı ek bir avantaj olarak, Elektronik kimlik kartı ile birlikte e-Reçetenin kullanılması bu usulsüzlüğü ortadan kalkacaktır.

 

 

Elektronik Kimlik Kartı

 

Türkiye Cumhuriyeti vatandaşlarının kullandıkları nüfus cüzdanlarının birkaç yıl içinde elektronik kimlik kartları ile değiştirilmesi planlanmaktadır. Bu kartlarda parmak izi tanıma özelliği olacaktır. 70 Milyon kimlik kartının elektronik kimlik kartları ile değiştirilmesi bir anda gerçekleştirilmesi durumunda, önceden görülemeyen sorunlar ortaya çıkabileceğinden, bu işlem için önce pilot uygulamalar yapılması öngörülmüştür. İlk olarak Bolu ilinde bir pilot uygulama yapılacaktır. Bu pilot uygulama sırasında çok sınırlı bir sayıda vatandaşın kimlik kartları Elektronik Kimlik Kartı ile değiştirilecektir. Projenin ilerleyen aşamalarında, her vatandaş, Elektronik kimlik kartını kullanarak sağlık-net portaline giriş yapabilecek ve kendisiyle ilgili uygulamalar kullanabilecektir.

Gelecekte elektronik kimlik kartının birçok e-devlet uygulamasında kullanılması planlanmaktadır. E-devlet uygulamaları açısından bu kartı ilk olarak Sağlık Bakanlığı ve Sosyal Güvenlik Kurumunun kullanması öngörülmüştür.

Elektronik Kimlik kartı, kamu hizmetlerinin elektronik ortamda güvenli ve güvenilir altyapılar üzerinde vatandaş odaklı ve kaliteli olarak sunulmasını sağlayacak, vatandaşın günlük yaşamdaki iş ve işlemlerini kolaylaştıracak ve hızlandıracaktır. Aynı zamanda, hizmet sunumunda vatandaşların kimliğinin geleneksel yöntemler ile doğru olarak saptanamamasının getirdiği usulsüzlükler de önlenecektir.

Yeni kimlik kart sahibi vatandaşlar sağlık hizmeti verilen tüm kurum ve kuruluşlarda kimliklerini doğrulattıktan sonra sağlık hizmetlerini alabileceklerdir. Aynı şekilde elektronik ortamda yazılan ve sağlık personeli tarafından elektronik imzalanmış olan e-reçete ve e-raporlarını yazdırıp ilaçlarını eczanelerden herhangi bir belge taşımaya gerek kalmadan alabilecektir.

Elektronik kimlik kartlarındaki parmak izi okuyucusuyla entegre çalışma özelliği birçok usulsüzlüğü ortadan kaldıracaktır. Bu kimlik kartının yaygınlaşması ile birlikte, her Türk vatandaşının sağlık-net portaline giriş yapıp kendisi ile ilgili mahrem bilgileri de içeren uygulamalar çalıştırabilmesi mümkün hale gelecektir. Elektronik kimlik kartı yaygın olarak kullanılmaya başlandığında, herhangi bir vatandaşın aşağıdaki işlemleri yapabilmesi planlanmıştır:

        • Kendisi ile ilgili elektronik sağlık kayıtlarına bakabileceği uygulama,
        • Muayene randevusu almasını sağlayan uygulama
        • Tele Konsültasyon (Aile Hekimliği)
        • Aile hekimini değiştirme işlemi